Over ons

Organisatie
C4 20-80learning

Leny van der Ham bedacht het 20-80learningconcept in 2008. Zij is directeur/ founder van het Center for 20-80learning: een enthousiaste groep onderwijsmensen bestaande uit vo-scholen, projectleiders, coaches, schrijvers, team administratie en een juridisch adviseur.

Aanleiding voor 20-80learning

Pubers ervaren school als saai of (in hun idee) te weinig uitdagend. School is beslist niet saai, maar zij ervaren dat vaak zo. Docenten geven aan soms tijdgebrek te hebben door de druk van het CE-curriculum. Pubers/ adolescent hebben veel vrijheid in onze (neo-liberalistische) maatschappij en moeten zelf grote carrièrebeslissingen nemen juist in de ontwikkelingsfases puberteit en adolescentie, waarin metacognitie nu eenmaal niet geheel ontwikkeld is. Keuzestress, burn-outs, onderpresteren en schooluitval kunnen hiervan het gevolg zijn.

Succes van
20-80learning

Door ons bewezen concept 20-80learning krijgen de docent en de leerling meer bewegingsvrijheid. Doceren en leren zijn dan nóg leuker.

Het unieke logo 20-80learning ©®

Het logo is een geregistreerd merk en is intellectueel eigendom van het C4 20-80learning. De kleur aubergine (rood en blauw) symboliseert de door de overheid aangegeven kaders, waarbinnen men daadkrachtig werkt. De kleur oranje (rood en geel) impliceert dat men creatief en daadkrachtig moet zijn.
De 20 staat deels in het kader 80.  Door binnen elastische kaders te werken creëren docent en leerling vrijheid voor meer creativiteit.

Marianne Vos over 20-80learning:

Visie

Onderwijs is het fundament van de samenleving: hiervan moet iedereen zich bewust zijn.

Missie

20-80learning wil bewustwording van het belang van passende keuzes voor de samenleving. 20-80learning reageert op de neo-liberalistische tijdgeest: vrijheid dient echter binnen elastische kaders te zijn. Door de ruimte in een extra curriculaire deels het bestaande onderwijs, genereert 20-80learning meer zelfbewustzijn bij de leerling en meer tevredenheid bij de docent. De samenleving is gebaat bij een nieuwe generatie, die bewuste keuzes voor zichzelf en voor de ander kan maken.
Mijn droom: mooi zou zijn om 20-80learning-onderwijs te bieden aan kansarme pubers waar dan ook ter wereld.

Doel

Het hoofddoel van 20-80learning is dat de leerling zich bewust wordt van zijn competenties en zijn persoonlijke drive. 20-80learning wil vo-leerlingen en vo-docenten motiveren en stimuleren om te komen tot persoonlijke doelgerichtheid (metacognitie) en ontsaaiing (plezier/ uitdaging), waardoor hogere (leer-)prestaties en een goede voorbereiding op het vervolgonderwijs volgen.

Onderbouwing hoofddoel: subdoelen

  1. Betere aansluiting op mbo/hbo/wo/carrière;
  2. Betere leerhouding van de leerling;
  3. Nog uitdagender werkklimaat voor docent;
  4. Versterking van de talen;
  5. Personalisering van het onderwijsaanbod;
  6. Verbinding maken met het MKB/ Real Lif;e
  7. Focus op persoonlijkheidsontwikkeling als individu en als wereldburger;
  8. Praktijkgericht en -ervaren leren.