
Organisatie
C4 20-80learning
Leny van der Ham bedacht het 20-80learningconcept in 2008. Zij is directeur/ founder van het Center for 20-80learning: een enthousiaste groep onderwijsmensen bestaande uit vo-scholen, projectleiders, coaches, schrijvers, team administratie en een juridisch adviseur.
Aanleiding voor 20-80learning
Pubers ervaren school als saai of (in hun idee) te weinig uitdagend. School is beslist niet saai, maar zij ervaren dat vaak zo. Docenten geven aan soms tijdgebrek te hebben door de druk van het CE-curriculum. Pubers/ adolescent hebben veel vrijheid in onze (neo-liberalistische) maatschappij en moeten zelf grote carrièrebeslissingen nemen juist in de ontwikkelingsfases puberteit en adolescentie, waarin metacognitie nu eenmaal niet geheel ontwikkeld is. Keuzestress, burn-outs, onderpresteren en schooluitval kunnen hiervan het gevolg zijn.
Succes van
20-80learning
Door ons bewezen concept 20-80learning krijgen de docent en de leerling meer bewegingsvrijheid. Doceren en leren zijn dan nóg leuker.

Het unieke logo 20-80learning ©®
Het logo is een geregistreerd merk en is intellectueel eigendom van het C4 20-80learning. De kleur aubergine (rood en blauw) symboliseert de door de overheid aangegeven kaders, waarbinnen men daadkrachtig werkt. De kleur oranje (rood en geel) impliceert dat men creatief en daadkrachtig moet zijn.
De 20 staat deels in het kader 80. Door met elastische kaders te werken genereert docent en leerling vrijheid voor meer creativiteit.
Marianne Vos over 20-80learning:
Visie
Onderwijs is het fundament van de samenleving: hiervan moet iedereen zich bewust zijn.
Missie
20-80learning wil bewustwording van het belang van passende keuzes voor de samenleving. 20-80learning reageert op de neo-liberalistische tijdgeest: vrijheid dient echter wel binnen elastische, verantwoorde kaders te zijn. Door ruimte in het curriculum van het bestaande onderwijs te creëren voor ondernemend denken en doen, voor praktijkervaringen, voor het uitdagen en vergroten van motivatie, voor ontwikkelingspsychologie en filosofisch-maatschappelijk bewustzijn, genereert 20-80learning meer zelfkennis en maatschappelijk bewustzijn bij de leerling. Zo kan de leerling zelfbewuster kiezen voor een bewuste en passende stap in zijn/haar carrière. De samenleving is gebaat bij een generatie, die bewuste keuzes voor zichzelf en voor de ander kan maken.
Mijn droom: mooi zou het zijn om 20-80learning aan te bieden aan kansarme pubers waar dan ook ter wereld.
Doel
Het doel van 20-80learning is dat de leerling zich bewust wordt van zijn competenties en zijn persoonlijke drive. 20-80learning wil vo-leerlingen motiveren en stimuleren tot persoonlijke, bewuste doelgerichtheid (middels metacognitie) en tot ontsaaiing (leidend tot plezier/uitdaging), waardoor hogere (leer-, werk-)prestaties en een goede voorbereiding op het vervolgonderwijs en hun toekomst in het algemeen volgen.
Onderbouwing doel: subdoelen
- Betere aansluiting op mbo/hbo/wo/carrière;
- Betere leerhouding van de leerling;
- Nog uitdagender werkklimaat voor docent;
- Versterking van de talen;
- Personalisering van het onderwijsaanbod;
- Verbinding maken met het MKB/ Real Lif;e
- Focus op persoonlijkheidsontwikkeling als individu en als wereldburger;
- Praktijkgericht en -ervaren leren.
