Portrettenreeks ‘De Ondernemende docent’, Ruud Arts, manager 20-80learning Mondial College

https://kennisdelen.rvo.nl/groups/view/55064566/o2lab/blog/view/55088448/portrettenreeks-de-ondernemende-docent-ruud-arts-mondial-college

Ondernemerschapsonderwijs valt of staat met ondernemende docenten. In een serie van 7 portretten zet O2LAB enthousiaste en inspirerende docenten in de spotlight. O2LAB bevordert ondernemend onderwijs door een serie portretten van ondernemende docenten, een e-bookje en Ask Me Anything (AMA) sessies als tools om scholen te inspireren ondernemendheid zichtbaar in scholen te maken. Docenten zitten soms met de vraag: ‘Hoe dan, hoe doe ik dat?’ Het C4 20-80learning werkt hieraan mee als ondernemend concept.

Ondernemerschapsonderwijs is een kwestie van loslaten. En soms je hart vasthouden’.
Ruud Arts – Manager 20-80learning.

Ruud Arts, Mondial College te Nijmegen is de motor achter het International Business College, MAVO B&L en het BRC, waar mavo-, havo- en vwo-leerlingen 1 dag in de week onder andere ondernemen.

“Het is een verademing voor hen om zo praktisch aan de slag te gaan.” Arts zit al 35 jaar in het onderwijs. “Op mijn 25e rondde ik mijn lerarenopleiding af. Het was economisch een moeilijke tijd en ik was blij dat ik een vaste baan kon krijgen als leraar Nederlands en Duits. Maar het ondernemerschap trok me ook altijd. Onder meer via voetbalclub NEC ken ik veel ondernemers en dat inspireerde me om eigen bedrijven op te zetten. Zo heb ik een kledingboetiek in Duitsland gehad en een online kledingwinkel. Samen met een bevriende ondernemer heb ik geprobeerd een handel in brandvluchtkappen op te zetten. Ik deed het altijd naast mijn werk als docent, dat zorgde voor zekerheid, een basisinkomen.” In 2015 vond Arts een prachtige combinatie van lesgeven en ondernemen. Hij zette voor het Mondial College het International Business College (IBC) op. “Dit is tot stand gekomen onder de vlag van de stichting 20-80learning, die ruimte biedt aan 20% extra-curriculair onderwijs, dat praktijkgericht, uitdagend is en voldoening geeft.”

Een vaste dag in de week

Het ondernemerschapsonderwijs is voor leerlingen van de voorexamen- en examenklassen van mavo, havo en vwo. “Ze volgen het reguliere lesprogramma in 4 dagen en op donderdag gaan ze in een aparte ruimte aan de slag bij het IBC. Bij de mavo gaat het om een denkbeeldig bedrijf, waarbij leerlingen ondernemersvaardigheden leren, bijvoorbeeld om een evenement te organiseren.”Leerlingen van de havo en het vwo zetten echte bedrijven op met een beperkt budget. “Ze bedenken een eigen product of kopen iets in dat echt bijzonder is. Zo maakte groep biologisch verantwoorde bruisballen voor in bad. Ze doen onderzoek naar de doelgroep, stellen een businessplan op, bepalen de prijs, bedenken een naam, logo. Alle activiteiten voor het opzetten van een bedrijf doorlopen ze.” De vwo-leerlingen doen nog iets extra’s. “Met het Business Research College doen ze onderzoek naar grotere, wereldwijde vraagstukken, bijvoorbeeld het opruimen van plastic afval. Ze interviewen experts, bedenken een propositie, scherpen die aan na interviews met potentiële klanten en presenteren tot slot hun idee in een concrete vorm, zoals een website of schaalmodel. Op die manier leren de leerlingen alvast wat onderzoek in de praktijk betekent. Dit gebeurt in samenwerking met Thomas Lans van het Expertisecentrum Beroepsonderwijs.”

Eigen businessvereniging

Op donderdag zijn ruim honderd leerlingen druk aan het werk voor hun tientallen bedrijven. Zelfs leerlingen van twee andere scholen uit Nijmegen doen mee. “Wat het succes verklaart? Belangrijk is dat we een groot netwerk van ondernemingen om ons heen hebben die actief bijdragen. Uniek is dat we een businessvereniging hebben van ongeveer 40 bedrijven. Ze geven heel praktische workshops die de leerlingen direct kunnen toepassen. Bijvoorbeeld over hospitality, het maken van zakelijke PowerPoint-presentaties of het opstellen van businessplannen.”
Het grootste succes is de groei die leerlingen doormaken. “Ze zijn enorm gemotiveerd, omdat ze eindelijk iets doen wat ze leuk vinden. Het is een verademing voor ze om zo praktisch aan de slag te gaan. Ze zijn mondig, kundig, creatief en daar doet het IBC voor het eerst een beroep op. Een van de leerlingen zei dat het IBC zijn redding was. En ook al doen ze dit ernaast en moeten ze het reguliere lesprogramma in 80% van de tijd doen, ook daarin scoren zij bovengemiddeld en hebben ze hogere slagingspercentages.”
‘Ze leidden in pak ministers Pechthold, Dijsselbloem en Grapperhaus rond’ Volgens Arts helpt het ondernemerschapsonderwijs leerlingen in hun verdere loopbaan. “Ze leren problemen op te lossen, eigen keuzes te maken, samen te werken. Ik had een groepje dat in paniek bij me kwam. Een deel van de waterflessen, die ze in China hadden besteld, was kapot. Ik spoorde ze aan om te bellen, mailen, en vervolgens babbelden ze met die Chinese leverancier in het Engels en wisten ze extra flessen te regelen.” Zo zijn er volop momenten van lef. “Leerlingen staan met knikkende knieën hun bedrijf te presenteren voor een zaal met 400 aandeelhouders. Of ze leiden in pak ministers rond die we op bezoek kregen, zoals Pechthold, Dijsselbloem en Grapperhaus.”
Flessen olijfolie van € 700. Arts, een collega van het Mondial College en docenten van de twee andere scholen begeleiden de leerlingen. “Het is vooral een kwestie van los laten. Leerlingen moeten het zelf doen, hun eigen keuzes maken. Soms houd je je hart vast. Zoals bij een groep die heeft bedacht om flessen olijfolie te verkopen in de vorm van het land van herkomst voor € 700 per stuk. Wat blijkt? Ze hebben vóór de productie al bijna 10 flessen verkocht.”
Het ondernemerschapsonderwijs brengt de kwaliteiten van ondernemende leerlingen naar boven en helpt hen betere keuzes maken in de vervolgstudie. “Om de overgang te bevorderen kunnen de leerlingen van 5 havo 8 donderdagen colleges volgen in economische opleidingen bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Zo kunnen ze veel gerichter de juiste opleiding kiezen. Bovendien krijg een IBC-leerling vaak vrijstellingen. Want bij ons hebben ze bepaalde ondernemende vaardigheden al ruimschoots bewezen.”
Lees meer over ondernemerschapsonderwijs, via de homepage van deze community.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *