‘Een van de leerlingen zei dat het IBC zijn redding was’

Ruud Arts, manager 20-80learning, op het Mondial College te Nijmegen. Hij is de motor achter het International Business College, waar mavo-, havo- en vwo-leerlingen 1 dag in de week ondernemen. ‘Het is een verademing voor hen om zo praktisch aan de slag te gaan.’
Het grootste succes van 20-80learning is de groei die leerlingen doormaken. ‘Ze zijn enorm gemotiveerd omdat ze eindelijk iets doen wat ze leuk vinden. Het is een verademing voor ze om zo praktisch aan de slag te gaan. Ze zijn mondig, kundig, creatief en daar doet het IBC voor het eerst een beroep op. En ook al doen ze dit ernaast en moeten ze het reguliere lesprogramma in 80% van de tijd doen, ook daarin scoren zij bovengemiddeld en hebben ze hogere slagingspercentages.’
Een van de leerlingen zei dat het IBC zijn redding was.

In 2015 vond Arts een prachtige combinatie van lesgeven en ondernemen. Hij zette voor het Mondial College het International Business College (IBC) op. ‘Dit is tot stand gekomen onder de vlag van de stichting 20-80learning, die ruimte biedt aan 20% extra-curriculair onderwijs, dat praktijkgericht, uitdagend is en voldoening geeft.’

Een vaste dag in de week Het ondernemerschapsonderwijs is voor leerlingen van de voorexamen- en examenklassen van mavo, havo en vwo. ‘Ze volgen het reguliere lesprogramma in 4 dagen en op donderdag gaan ze in een aparte ruimte aan de slag bij het IBC.
Bij de MAVO Business & Language gaat het om een denkbeeldig bedrijf, waarbij leerlingen ondernemersvaardigheden leren, bijvoorbeeld om een evenement te organiseren.’ Leerlingen van de havo en het vwo (Business and Research College) zetten echte bedrijven op met een beperkt budget. ‘Ze bedenken een eigen product of kopen iets in dat echt bijzonder is. Zo maakte een groep biologisch verantwoorde bruisballen voor in bad. Ze doen onderzoek naar de doelgroep, stellen een businessplan op, bepalen de prijs, bedenken een naam, logo. Alle activiteiten voor het opzetten van een bedrijf doorlopen ze.’

Portrettenbundel Ondernemende docenten_O2LAB.pdf (rvo.nl)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *