Van het opstellen van een balans alleen wordt niemand een goede en gedreven ondernemer. De vaardigheden blijven in dat geval totaal onderbelicht. Toch was dat, plat gezegd, wel hoe het onderwijs in Economie en Bedrijfseconomie er tot voor kort uitzag. Daar moest verandering in komen! Met hun achtergrond in het bedrijfsleven wisten docenten Patrick Fränzel en Jeroen Vis
dat meer praktijkgericht onderwijs voor een bepaald type leerling van grote toegevoegde waarde kan zijn. En daar sloot rector Henk Ligthart zich direct bij aan. “Als school staan we heel erg open voor andere vormen en ideeën om ons onderwijs door te ontwikkelen en te verrijken’’, stelt hij. “Zo kwamen we gezamenlijk tot een plan voor de International Business College met onderwijs
volgens het model van 20-80learning. Tachtig procent regulier; twintig procent onderwijs in de praktijk.’’
Eind augustus 2022 is de eerste IBC-klas van start gegaan. Zeventien leerlingen uit havo-4 volgen Eind augustus is de eerste IBC-klas van start gegaan. Zeventien leerlingen uit havo-4 volgen nu deze richting. Vrijwillig. Sterker nog, ze hebben er zelfs voor gesolliciteerd. Als dat geen gemotiveerde leerlingen zijn?! De leerlingen die het International Business College volgen, hebben een ander rooster dan
leerlingen die voor het reguliere programma kozen. “Van maandag tot en met donderdag is het rooster gelijk aan dat van hun jaargenoten”, begint Patrick Fränzel te vertellen. Hij heeft zelf een achtergrond in het bedrijfsleven, maar maakte de ommezwaai
naar het onderwijs. Nu is hij docent Economie en Bedrijfseconomie op het VeenLanden College. “De vrijdag is echter anders’’, vervolgt hij. “Die dag staat voor IBC volledig in het teken van ondernemersvaardigheden.”
Uit de praktijk
Hoe presenteer je jezelf in een netwerkgesprek? Hoe bereik je je doelgroep? Wat doet een accountant? En op welke manier kun je
maatschappelijk verantwoord ondernemen? Dat zijn vragen die op de vrijdagen centraal staan. “Op die dagen laten we het eindexamenprogramma, de boeken en het schoolrooster los”, vult Jeroen Vis zijn collega aan. Ook hij is docent Economie
en Bedrijfseconomie en komt eveneens uit het bedrijfsleven. “Grofweg verdelen we die dag in drie blokken. In het eerste blok gaan we aan de slag met onderdelen uit de psychologie, communicatie of presentatie. Het tweede blok staat in het teken van
externe sprekers of excursies en in de middag gaat de groep aan de slag met Jong Ondernemen. Dat betekent dat de leerlingen werken aan een eigen bedrijf. Zo brengen zij het geleerde direct in de praktijk.” Een aantal gastlessen en bedrijfsbezoeken staat
al ingepland. En dat zijn niet de minste namen. “Onlangs hebben we een bezoek gebracht aan het hoofdkantoor van de Postcode- en Vriendenloterij op de Zuidas en eind oktober krijgen we een workshop pitchen van een bekende presentator en multitalent van BNR Nieuwsradio’’, stelt Jeroen Vis enthousiast. “Zo halen we de inspirerende verhalen uit het bedrijfsleven de school in of dompelen we
onze leerlingen erin onder op locatie.’’ Patrick Fränzel (l) en Jeroen Vis.
‘
DV-14-15-16-17-veenlandenDownload