Self Determination Theorie (Ryan and Deci, 2000); eerste onderzoek naar het ervaren van autonomie onder 20-80learners

Praktijkartikel – Lotte Schouten-Huibers

“Gewoon, omdat ík het leuk vind!”
School is in veel gevallen een ‘moetje’ en vaak zelfs een ‘saai moetje’. Dit ‘saaie moetje’ was voor Leny van der Ham de trigger en vormt nu tevens de basis van het door haar ontwikkelde concept 20-80learning. Een concept waarbij leerlingen 20% van de tijd zelf aan het roer staan en bezig zijn met datgene wat hén interesseert. Motivatie is één van de pijlers van het concept, evenals toepassing van de theorie en het verkrijgen van ervaringen. Ervaren leerlingen zelf ook daadwerkelijk autonome motivatie door dit concept?
Door: Lotte Schouten – Huibers

Advies en verder onderzoek

Dit onderzoek laat een eenduidig beeld zien: leerlingen ervaren, en docenten zien, dat leerlingen autonoom gemotiveerd zijn voor deze 20% van hun schoolweek. Ze zijn doelgericht bezig, doen iets wat ze écht leuk vinden en maken eigen keuzes. Ze leren de praktijk kennen en zo hun visie te vormen over wat ze in de toekomst willen. Of 20-80learning ook effect heeft op de autonome motivatie van leerlingen voor de ‘normale’ 80% van hun week, komt niet uit dit onderzoek naar voren, maar verdiend zeker aandacht. Ook is het interessant om nader te onderzoeken of 20-80learning ook vrijheid voor de docent creëert. Door slechts twee docent-respondenten, kunnen hier in dit onderzoek (nog) geen conclusies aan worden verbonden. Het is van groot belang dat ook docenten autonoom gemotiveerd blijven voor hun vak in deze ‘verplichtende’ maatschappij. Als dit vergelijkbare resultaten oplevert als de resultaten uit onderliggend onderzoek, is mijn advies “omarm 20-80learining, omarm de structuur die het de school en de leerlingen biedt en maak gebruik van het elastische kader om het in te vullen binnen de visie en missie van uw eigen school.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *